Obiective
Acest curs se adresează studenţilor anului al III-lea de la colectivul comunicare socială şi relaţii publice şi nu numai acestora, cu scopul de a le prezenta un alt tip de relaţii publice sectoriale-relaţiile publice politice. În reperele fundamentale ale temelor din domeniul relaţiilor publice, profesoara Adela Rogojinaru aducea în discuţie modelul politic alături de cel corporatist. Această asociere era argumentată prin „În domeniul practicilor politice, relaţiile publice sunt asociate cu instituţii de comunicare politică, precum propaganda. Asociate informării publice şi guvernării civile, relaţiile publice devin public affairs, având în centru rezolvarea problemelor publice, de interes cetăţenesc.”[Rogojinaru, 2003:109-110] În acest context, informaţiile fundamentale în domeniul comunicării politice vor face fi trecute în revistă prin modelul anglo-saxon(Mc Nair), unde dimensiunea economică devine sustenabilă relaţiilor publice politice, apoi , cel francez (Gerstle, Thoveron) care stabileşte relaţia mijloace de comunicare în masă şi fenomenul politic şi cel poltic românesc în istoria sa recentă(Beciu).. Comunicarea politică este definită, interpretată şi evaluată în calitatea sa de câmp de aplicaţie al comunicării mediatice. În acest context, studenţii vor analiza mesaje din presa contemporană, indiferent de canal, pentru a identifica, interpreta şi evalua relaţia dintre actorii politici şi fenomenul mediatic, modalităţile prin care actorii politici îşi promovează imaginea publică, iar instituţiile, pe care le reprezintă devin mai mult sau mai puţin credibile.
Continut
Conceptele şi noţiunile identificate în relaţia mass-media şi fenomenul politic vor fi funcţionale în măsura în care studenţii vor fi familiarizaţi cu ele şi le vor stăpâni prin realizarea unui mesaj mediatic eficient. In acest sens, studenţii vor fi familiarizaţi cu elementele funcţionale ale comunicării politice, atât din perspectiva actorilor politici –instituţii, partide, organizaţii politice, grupuri de presiune, etc., cât şi din cea a mass-media, prin modalităţile tipice ale jurnalismului specializat pentru a stabili relaţia de putere dintre mijloacele de comunicare în masă şi fenomenul politic într-o societate democratică. Cursul va prezenta principalele modalităţi ale publicităţii şi relaţiilor publice în domeniul politicului şi, implicit, rolul şi locul, pe care mass-media îl au în realizarea unei comunicări eficiente a actorilor politici.
TUTORAT I
- Prezentarea cursului. RP politice, parte a comunicării politice ca domeniu de aplicaţie a comunicării mediatice -definiţie, particularităţi. Concepte cheie în comunicarea politică: actori politici, organizaţii publice, sfera publică, opinia publică, publicitate politică, relaţii publice politice.
- Mass-media şi politica. Efecte ale comunicării mediatice. Sursele informaţiei şi conţinutul acestora din perspectiva instituţiilor de presă şi a actorilor politici.
- Modele de management politic. Eveniment, pseudo-eveniment, anti-eveniment- construirea realităţii politice. Analiza de conţinut. Studiu de caz. Editorialul –„Cântarea Americii” de Cornel Nistorescu/// Michael Moore-„Farenheit 9/11”-gen de opinie/documentar propagandistic
TUTORAT II
- Managementul informaţiei în genurile publicistice. Strategii şi tehnici ale actorilor politici reflectate în genurile publicistice. Editorialul. Comentariul. Analiza.(prezentare generală) Studiu de caz. Jurnalistul gatekeeper/watch-dog-metafore ale lumii democratice? „Toţi oamenii preşedintelui”-prezentarea film-plan de dezbatere
- Managementul informaţiei în situaţii de criză. Eveniment-re-constituirea evenimentului potrivit surselor. Criză- criză reală, falsă criză, criză mediatică. Studiu de caz.
- Managementul imaginii unor actori politici si modalităţile folosite in gestionarea crizei-studiu de caz .
- Managementul informaţiei politice în buletinele de ştiri. Studiu de caz-serviciu public versus comercial.
TUTORAT III
- Campania electorală- prezentare generală. Managementul informaţiei în crearea imaginii României-studiu de caz .Alegeri europene 2014
- Campania electorală- relaţii publice/ publicitate? Managementul imaginii unei personalităţi politice- studiu de caz.-campanii prezidenţiale în România
- Managementul imaginii unui eveniment politic internaţional- studiu de caz. Războiul din Malvine trecut/prezent?
TUTORAT IV
- Tendinţe şi direcţii în managementul mediatic instituţional în politic-Studiu de caz.
- România în Uniunea Europeană, încotro? Dezbatere, la alegerea studenţilor.
Bibliografie
Ballandier,G.,2ooo, SCENA PUTERII, Aion, pag.113-144,
Baudrillard, J., 1996, STRATEGIILE FATALE, Polirom, pag.29-125
Edelman,M., 1999., POLITICA SI UTILIZAREA SIMBOLURILOR, Polirom, pag.125-143
Gerstle,J., 2002, COMUNICAREA POLITICA, Institutul European, pag.73-109,
Hartley,J., 1999, DISCURSUL STIRILOR, Polirom, pag.114-136, 145-159
Huizinga,J., 2002,HOMO LUDENS, Humanitas,pag.152-174, 289-313
Kertzer,D., 2002, RITUAL POLITICA SI PUTERE, Editura Univers, pag.90-192
McNair, B., 1995, AN INTRODUCTION TO POLITICAL COMMUNICATION, Routledge// Mc Nair, B., 2007, INTRODUCERE ÎN COMUNICAREA POLITICĂ, Polirom, Iaşi, pag.34-48, 50-66, 134-164, 169-208;
Mouillaud, M., Tetu, J., F., 2003, PRESA COTIDIANĂ, Editura Tritonic, pag. 13-39,
Pop, D., 2000,MASS-MEDIA ŞI POLITICA, Institutul European,pag.10-36, 55-70,
Rieffel, R.,MASS–MEDIA ŞI VIAŢA POLITICĂ, în Claude Jean Bertrand, 2001, O INTRODUCERE ÎN PRESA SCRISĂ ŞI VORBITĂ, Polirom, pag.187-197
Thoveron, G., 1996, COMUNICARE POLITICĂ, AZI, Antet
Profesor
Lect.univ.dr. Ana-Maria Teodorescu – Curriculum Vitae