Obiective
Studenții să înțeleagă importanța narativității în societatea contemporană;
Să-și însușească un repertoriu de strategii şi tehnici de construcţie a discursului narativ;.
Să poată pune în relaţie configuraţii narative aparţinând unor arii culturale diferite;
Să poată identifica şi interpreta factorii culturali care modelează discursul narativ şi condiţionează negocierea sensurilor;
Să poată deconstrui, în mod avizat, configuraţiile discursive contemporane.
Continut
Vocaţia antropologică de a povesti
Formele şi funcţiile naraţiunii în viaţa cotidiană
Definiţia naraţiunii. Planurile constitutive ale acesteia (diegeză/discurs)
Strategii de organizare a informaţiei narative din perspectiva instanţei producătoare: 1) Timpul (ordine, viteză, frecvenţă)
2) Perspectiva /focalizarea („zero”, internă, externă)
3) Vocea (naraţiuni cu sursa declarată/cu sursă neasumată). Narator creditabil/narator necreditabil
Strategii de reconfigurare a informaţiei narative din perspectiva instanţei receptoare. Naraţiune factuală/naraţiune ficţională. Norme de verosimil
Naraţiunea cinematografică şi cea a serialelor TV. Genuri narative şi tipare de consum
Intrigă şi tipuri de personaje
Surpriză şi suspans; final cu sau fară deznodământ. Confirmarea/ frustrarea aşteptărilor publicului
Strategii şi formule narative în publicitate
Elemente narative în fotografie şi în artele plastice
Naraţiunea şi noile platforme de comunicare
Bibliografie
Bal, Mieke, Naratologia. O introducere în teoria naraţiunii, trad. Sorin Pârvu, Iaşi, Institutul European, 2008
Berger, Arthur Asa, Narratives in Popular Culture, Media and Everyday Life, Sage Publications, 1996
Denning, Stephen, Arta povestirii în afaceri. Un ghid pentru lideri, trad. Ovidiu Dajbog-Miron și Florin Tudose, București, Ed. Publica, 2011, pp. 33-60
Moraru, Mădălina, Mit şi publicitate, Bucureşti, Editura Nemira, 2009, cap. „Mitul şi naraţiunea publicitară”, pp. 77-117
Profesor
Lect. univ. dr. Fernanda Osman – Curriculum Vitae