• Despre
  • Evenimente
  • Specializari
    • Planuri de invatamant
  • Admitere
    • Admitere septembrie 2019
    • Admitere iulie 2019
    • Admitere Iulie 2018
    • Masterat
  • Cursuri
  • Licență
    • Licență 2019
    • Licență Iunie 2018
  • Contact
  • Linkuri

Strategii interacţionale discursive

Obiective

Analiza discursului presupune studierea limbajului din perspectiva conexiunilor acestuia cu un cadru enunțiativ (istoric, social și ideologic) determinat. Este vorba de o abordare complexă, cu o geneză transdisciplinară, situată la intersecția dintre știintele limbajului, știintele sociale și cele cognitive. Cursul își propune să formeze studenților de anul al III-lea competențe teoretice și practice în domeniul comunicării verbale, utilizând conceptele și metodologia pragmaticii lingvistice, o disciplină mai largă de cercetare interacțională a limbajului, căreia analiza discursivă i se subsumează. Obiectivele noastre sunt:

 

(a) Teoretice

– consolidarea deprinderilor de abordare a limbajului din perspectivă discursiv-pragmatică și înțelegerea funcțiilor sociale ale limbajului;

– înțelegerea orientării constitutiv persuasive a limbajului și recunoașterea unor strategii discursive și argumentative;

-înțelegerea modului în care alegerea diverselor strategii este dependentă de situația de comunicare;

– recunoașterea strategiilor comunicative curente (strategii conversaționale) și integrarea acestora în practicile verbale instituționalizate;

– recunoașterea unor tipuri discursive interdependente ierarhic, cu un mare impact social (discursul politic, mediac, publicitar).

 

(b) Practice

– dezvoltarea capacității de a identifica strategiile comunicative utilizate în diverse tipuri discursive (instituționale și neinstituționale) și de a comenta funcțiile acestora;

– dezvoltarea propriei competențe comunicative (capacitatea de structurare strategică a propriului discurs) pentru a optimiza eficiența practicilor discursive adoptate în sfera socială și privată.

Continut

TUTORAT I. Prezentarea cursului. Descrierea relației dintre diversele discipline care au ca obiect studierea retorică a limbii, a funcțiilor sale comunicative și persuasive (pragmatica, analiza discursului, analiza conversației, teoria argumentării).  Prezentarea conceptelor de bază:

– Acțiune și interacțiune comunicativă;

– Context comunicativ. Situație de comunicare;

– Discurs vs. interdiscurs. Discurs vs. metadiscurs;

– Tipologii ale interacțiunii comunicative (tipuri discursive);

– Discurs – text. Discurs oral vs. discurs scris;

– Strategie comunicativă. Tipuri de strategii.

 

TUTORAT II. Aspecte ale implicitului. Deducții pragmatice (implicaturi și presupoziții). Forme și strategii de implicitare.

 

TUTORAT III. Cooperare și conflict în dialog. Conceptul pragmatic de politețe/impolitețe. Principalele strategii ale politeții/impoliteții pragmatice.

 

TUTORAT IV. Discurs și reprezentare socială: discursul politic, mediatic, publicitarar. Trăsături și funcții ale discursurilor publice.

Bibliografie

A. Texte teoretice

  1. Ionescu-Ruxăndoiu, Liliana, 1999, Conversația: structuri și strategii. Sugestii pentru o pragmatică a românei vorbite, ed. a II-a, București, Editura ALL. p. 12-19; 26-42.
  2. Ionescu-Ruxăndoiu, Liliana, 2003, Limbaj și comunicare. Elemente de pragmatică lingvistică, București, Ed. ALL.
  3. Ionescu-Ruxăndoiu, Liliana (coord.), 2002, Interacțiunea verbală în limba română actuală. Corpus (selectiv). Schiță de tipologie, București, Editura Universității din București. Texte și Introducere. p. 6-7; 14-18.
  4. Lo Cascio, Vincenzo, 2002, Gramatica argumentării. Strategii și structuri, București, Editura Meteor Press. p. 47-97; 271-276;
  1. Maingueneau, Dominique, 2007, Analiza textelor de comunicare, Iași, Institutul European. p. 17-83;
  2. Rovența-Frumușani, Daniela, Analiza discursului. Ipoteze și ipostaze, 2005, București, Editura Tritonic. p. 1-180; 217-244.

B. Studii de caz

  1. Hoinărescu, Liliana, 2007, „Aspecte ale politeții pragmatice în româna contemporană vorbită“, în Ionescu-Ruxăndoiu, Liliana (coord.), Interacțiunea verbală (IV II). Aspecte teoretice și aplicative. Corpus, București, Editura Universității din București, p. 129-169.
  1. Hoinărescu, Liliana, 2009, „Forme de atenuare în exprimarea dezacordului în româna vorbită“, în Saramandu, Nicolae, Manuela Nevaci, Carmen Ioana Radu (ed.), Lucrările celui de-al doilea Simpozion Internațional de Lingvistică, București, 28-29 noiembrie 2008, București, Editura Universității din București, p. 543-553.
  2. Hoinărescu, Liliana, 2013, Definiția în argumentare, în Zafiu, Rodica, Ariadna Ștefănescu, Carmen Mârzea Vasile, Raluca Brăescu (ed.), Actele celui de-al 12-lea Colocviu Internațional al Departamentului de Lingvistică, București, Editura Universității din București, p. 75- 83.
  3. Ionescu-Ruxăndoiu, Liliana, 2010, „Impoliteţea in absentia în discursul parlamentar românesc. Studiu de caz”, în Ionescu-Ruxăndoiu, Liliana, Liliana Hoinărescu (coord.), Dialog, discurs, enunț. In memoriam Sorin Stati, București, Editura Universității din București,  p. 59-72.
  4. Lazăr, Madeleine, 2007, „Contraargumentarea și pseudoargumentarea în dezbaterea politică din România“, în Ionescu-Ruxăndoiu, Liliana (coord.), Interacțiunea verbală (IV II). Aspecte teoretice și aplicative. Corpus, București, Editura Universității din București, p. 291-308.
  5. Ştefănescu, Ariadna, 2010, „Emoţie şi impoliteţe în discursul şi interdiscursul condamnării trecutului comunist totalitar din România“, în Ionescu-Ruxăndoiu, Liliana, Liliana Hoinărescu (coord.), Dialog, discurs, enunț. In memoriam Sorin Stati, București, Editura Universității din București,  p. 73-99.
  6. Zafiu, Rodica, 2011, „Argumentarea prin analogie: criterii de evaluare și strategii de respingere”, Omagiu doamnei profesor Liliana Ionescu-Ruxăndoiu, București, Ed. Universitătii din București, p. 604-610.

Profesor

CS III LILIANA HOINĂRESCU – Curriculum Vitae

Facebook
Facebook
fb-share-icon

Acces Campus Virtual

Taxe

Cereri tip

Cauta in site

"Dacă ar fi un sfat pe care l-aş da viitorilor candidaţi, atunci nu le-aş spune decât să ştie că, dacă pasiunea lor este Comunicarea, atunci la Facultatea de Litere, Departamentul de Ştiinţe ale Comunicării, vor găsi cu siguranţă profesionalism, deschidere şi calitate a cursurilor.” (Alexandra Sasu – Marturii ale studentilor)
"Majoritatea profesorilor ce predau aici nu sunt doar „oameni de litere”, ci sunt profesionişti dacă nu chiar în relaţii publice, cu siguranţă în domenii conexe, precum mass-media, publicitate etc., astfel că perspectiva pe care o oferă studenţilor este dublă: atât teoretică, cât şi practică."
(Andreea Dobre - Gandurile unei foste studente)

Marturii Studenti CRP

  • Alexandra Sasu – Testimonial – Facultatea de Comunicare si Relatii Publice – Frecventa Redusa
  • Gandurile unei foste studente – Andreea Dobre

Articole recomandate

Returning to work in the future of work
Student resistance movements in higher education
Acute Stress Reduces the Social Amplification of Risk Perception

Institute for Public Relations Logo

Echipa IFR

Copyright © 2021 Litere ID IFR - Facultatea de Litere - Universitatea din Bucuresti

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.