Obiective
Cunoaşterea şi înţelegerea principalelor caracteristici ale fiecărui stil funcţional la nivel sintactic, lexical, semantic şi fonetic.
Cunoaşterea principiilor de redactare specifice fiecărui tip de text în parte (în funcţie de domeniul socio-profesional de utilizare).
Cunoaşterea şi înţelegerea noţiunilor de diasistem, limbă, limbaj, vorbire.
Cunoaşterea şi înţelegerea raporturilor de interdependenţă între limbă, limbaj de specialitate, vorbire.
Cunoaşterea şi aplicarea corespunzătoare a criteriilor socio-profesionale de departajare a diferitelor tipuri de texte.
Cunoaşterea şi aplicarea corespunzătoare a principiilor de redactare specifice fiecărui tip de text în funcţie de domeniul socio-profesional de utilizare.
Cunoaşterea şi capacitatea de a redacta corect principalele tipuri de texte aparţinând discursului publicitar, publicistic, administrativ şi politic..
Dobândirea capacităţii de a corecta un text (aparţinând tipurilor studiate) redactat defectuos şi de a explica modificările operate.
Dobândirea capacităţii de a realiza un proiect bine documentat la finele fiecărui semestru.
Continut
- Acordul – condiţie a exprimării corecte.
- Afirmaţia şi negaţia în limba română.
- Ordinea corectă a cuvintelor în propoziţie; ordinea corectă a propoziţiilor în frază.
- Accidente sintactice; probleme de ortografie.
- Specificul redactării textului administrativ
- Specificul redactării textului publicistic
- Expresivitatea textului publicistic.
- Utilizarea funcţiilor limbajului în redactarea de texte
- Figuri de semnificaţie, figuri de construcţie, figuri de gândire.
- Specificul redactării textului publicitar.
- Expresivitatea textului publicitar.
- Specificul redactării textului politic.
- Redactarea materialelor de RP.
- Redactarea materialelor de RP.
Bibliografie
Th. Hristea, Sinteze de limba română, Ed. Albatros, Bucureşti, 1984.
Gramatica limbii române, Ed. Academiei RSR, 1966, vol. II.
Olga Bălănescu, Limbaje de specialitate, Ed. Universităţii, Bucureşti, 2000.
Cristian Florin Popescu, Modalităţi de redactare a textului publicistic.
Ion Gheţie, Introducere în studiul limbii române, Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1982
Ion Coteanu, Structura stilistică a limbii române, Ed. Academiei, vol. I
Jean Francois Dortier, Stiintele umaniste. O panorama a cunoasterii, Editura stiinţelor sociale şi politice, Bucureşti, 2006.
Doug Newsom, Redactarea materialelor de RP, Editura Politom, Collegium, Iași, 2010, trad. Dana Ligia Ilin.
Profesor
Lect. univ. dr. Olga Bălănescu – Curriculum Vitae
STUDII
- 1977- am absolvit liceul teoretic de matematică-fizică nr. 3 din București
- 1977-1981 – Facultatea de Litere din Universitatea din București
- 1995 – titlul de doctor în filologie, cu teza intitulată Jurnalul intim în literatura română, sub coordonarea prof. univ. dr. acad. EUGEN SIMION
- 2012 – 2014 – studii postdoctorale sub egida ACADEMIEI ROMÂNE, Institutul Național de Cercetări Economice „Costin C. Kirițescu”, cu teza Cercetări științifice postdoctorale privind dezvoltarea comunicării interumane sub coordonarea prof. univ. dr. acad. ALEXANDRU T. BOGBAN.
ACTIVITATE DIDACTICĂ
1981-1989 – profesor lb. engleză și română în învățământul preuniversitar;
- 1989-1993 – asis. univ. la Catedra de Limba Română Contemporană, Facultatea de Litere, Universitatea din București;
- curs practic limbaje de specialitate (an II)
- curs limba română pentru străini (anul pregătitor)
- seminar stilistică lingvistică (an III)
- seminar Istoria limbii române (an II)
- 1993-1995 – asist. univ. dr. la Catedra de Comunicare și Relații publice, Universitatea din București;
- curs practic limbaje de specialitate (an lI)
- seminar stilistică funcțională (an III)
- seminar redactare de texte (an I)
- 1995 – până în prezent – lect. univ. dr. la Catedra de Comunicare și Relații Publice/Departamentul de Științe ale Comunicării, Universitatea din București, titulara următoarelor cursuri:
- redactare de texte
- lingvistică românească
- pragmatică lingvistică
- structuri de text publicitar
- discurs politic
- tehnici discursive publicistice
- publicitate comparată: spațiul publicitar românesc vs. britanic (opțional)
- strategii de campanie electorală (opțional).
- 1998 – până în prezent țin curs practic de limba engleza în cadrul Catedrei de Limbi Germanice, Facultatea de Limbi Străine, Universitatea din București.
PUBLICAȚII
- 11 cărți de autor (de cercetare a textului publicistic, publicitar, politic și juridico-administrativ);
- 2 cărți co-autor;
- 1 carte coordonator ediție;
- Peste 50 de articole în limba română și engleză în reviste de specialitate;
- Peste 30 de studii publicate cu ocazia participării la congrese și sesiuni științifice interne sau internaționale.
CĂRȚI PUBLICATE (autor unic)
- Jurnalul intim în literatura română, Editura Paco, București, 1993;
- Limba română pentru străini, Editura Fiat Lux, București, 1994;
- Limbaj medical pentru străini, Editura Ariadna ’98, București, 1995; (carte solicitată atât în centrele universitare din țară, cât și din străinătate: Potsdam și Roma);
- Limbaje de specialitate,Editura Universității din București, 1997 (carte care prezintă particularitățile textului juridico-administrativ);
- Texte și pre-texte. Introducere în pragmatică,Editura Ariadna `98, București, 1998;
- Scrisori de afaceri. Ghid practic, Editura Ariadna `98, București, 2002;
- Tehnici discursive publicistice și publicitare, Editura Ariadna `98, București, 2004;
- Redactare de texte. Cum să scriem corect un text administrativ, publicistic, publicitar, politic, Editura Ariadna `98, București, 2006;
- Limba română pentru străini, ediție revăzută,Editura Ariadna ’98, București, 2007;
- English Profiles (for beginners), Editura Ariadna ’98, București, 2007;
- Reclama românească (studiu de caz asupra publicității românești actuale),Editura Ariadna `98, București, 2009.
CĂRȚI PUBLICATE (co-autor)
- Practic îndreptar de gramatică și literatură pentru capacitate, Editura Ulpia Traiana, București, 2000;
- Dicționar român-englez-arab, Editura Ariadna `98, București, 2003.
COORDONATOR EDIȚIE
- De la cuvinte la necuvinte (50 de poeți români contemporani), traducere HORVATH DEZIDERIU, ediție bilingvă româno-maghiară, vol. l, Editura Contrast, București, România, 2005.
SPECIALIZARI ȘI STAGII DE DOCUMENTARE
- Am fost invitată la l’Institute Universitaire Technologique ROBERT SHUMAN – Strasbourg, Franţa pentru un stadiu de documentare de 2 luni, stabilind totodată condiţiile unui program de mobilităţi studenţeşti şi profesorale (2000);
- Am realizat, în urma unei corespondenţe susţinute, un contract de colaborare în baza programului Erasmus cu Central England University, London, U.K. (2000);
- Profesor invitat la Central England University, Londra pentru 2 luni în cadrul programului Erasmus (2001);
- Colaborez îndeaproape cu British Council prin acţiuni cultural educative comune;
- Corespondez cu universitățile: KING’S COLLEGE LONDON, UNIVERSITY OF STRILING, UNIVERSITY OF DENVER – SCHOOL OF COMMUNICATION –SUA, SAGE GRADUATE COLLEGE – NEW YORK în scopul primirii de materiale bibliografice destinate Comunicării şi Relaţiilor Publice, cât şi în scopul stabilirii unor termeni de colaborare mai apropiată.
- Profesor invitat la Faculty of Communication, London, 3 săptămâni, 2002);
- Profesor invitat la Academia di Romania, Roma, în cadrul programului Erasmus (3 săptămâni, 2003);
- Profesor invitat la University of Edinburgh, în cadrul programului Erasmus (3 săptămâni, 2004)
- Membru în Editorial board al publicației Lingua – International Journal of Linguistics, Literature and Culture din 2014.
PARTICIPĂRI LA SESIUNI ȘTIINȚIFICE, CONGRESE
Comunicările ştiinţifice prezentate în cadrul acestor manifestări au fost publicate în buletine oficiale, precum şi în volume speciale.
- UNIVERSITATEA DIN CRAIOVA – Sesiune de comunicări ştiinţifice, mai 1991;
- CONGRESUL AL XVII al ACADEMIEI ROMANO-AMERICANE DE LINGVISTICĂ organizat la CHIŞINĂU, martie 1992;
- UNIVERSITATEA DIN BUCUREŞTI, Facultatea de Limbi Germanice, Sesiune de Comunicări Ştiinţifice, mai 1993;
- UNIVERSITATEA DIN IAŞI, Simpozion Eminescu, 1994;
- UNIVERSITATEA DIN CRAIOVA, Sesiune de Comunicări Ştiinţifice, mai 1995;
- UNIVERSITATEA DIN BUCUREŞTI, Facultatea de Litere, Masă rotundă,1996;
- UNIVERSITATEA DIN Bucureşti, Facultatea de Limbi Germanice, Sesiune de Comunicări Ştiinţifice, 1997;
- L’INSTITUTE UNIVERSITAIRE TECHNOLOGIQUE ROBERT SCHUMAN, Franţa, 1999;
- UNIVERSITATEA DIN BUCUREŞTI, Departamentul de Comunicare şi Relaţii Publice, Simpozionul INTEGRARE PRIN COMUNICARE, cel dintâi simpozion al departamentului nostru, 2000, organizator;
- Universitatea de Nord, Transilvania (Baia Mare), Facultatea de Limbi Străine, aprilie 2001, „The Feminine Presence in Advertising Nowadays”;
- Faculty of Communication, London, Martie 2002, „Comparative Study on British and Romanian Advertising”;
- INSTITUTUL NAȚIONAL DE INFORMAȚII, sesiune științifică, „Particularitățile de persuadare într-un discurs politic”, mai, 2002
- Academia di Romania, aprilie 2003, Compare and Contrast Advertising Spots;
- INSTITUTUL NAȚIONAL DE INFORMAȚII, SESIUNE ȘTIINȚIFICĂ, mai 2003, „Discursul lui Kogălniceanu la încoronarea lui Cuza”;
- UNIVERSITY OF EDINBURGH, aprilie 2004, „Tradition and Innovation in Advertising Nowadays”;
- UNIVERSITATEA TRANSILVANIA, Brașov, International Conference on British and American Studies, „The Impact of Advertising on Present Day Society”, 18-19 martie 2004;
- UNIVERSITATEA DIN BUCUREȘTI, FACULTATEA DE TEOLOGIE ORTODOXĂ, „Deictice spațiale și temporale în publicitate”, 28-29 martie 2004;
- UNIVERSITATEA DIN BUCUREȘTI, COMUNICARE ȘI RELAȚII PUBLICE, „Tradiție și inovație în publicitatea românească”, 12-13 aprilie 2004;
- UNIVERSITATEA DIN BUCUREȘTI, FACULTATEA DE LIMBI STRĂINE, „Feminine Presence in Romanian Advertising”, 15-16 aprilie 2004;
- ACADEMIA NAȚIONALĂ DE INFORMAȚII, sesiune științifică, mai 2004, „Contrazicerea ca tehnica de persuadare”;
- UNIVERSITATEA DE NORD, Baia Mare, Conferința Transcomunicare 2, „Tehnici discursive publicitare”, 27-29 mai, 2004;
- UNIVERSITATEA AL. I CUZA din Iași, aprilie 2005, „The features of the Political Discourse as compared with other Types of Texts”;
- ACADEMIA NAȚIONALĂ DE INFORMAȚII, sesiune științifică, mai 2005, „Ironia în discursul politic (pamfletul politic)”;
- UNIVERSITATEA POLITEHNICĂ – TIMIȘOARA, Departamentul de limbi străine și comunicare, The 4th International Conference on Professional Communication and Translation Studies, Morality and Advertising, 29-30 septembrie 2005;
- UNIVERSITATEA VALAHIA din Târgovişte, 4-6 noiembrie 2005, „Aspecte legate de promovarea tradiţiilor în publicitatea românească”;
- ACADEMIA NAŢIONALĂ DE INFORMAŢII, 16-17 martie 2006, „Particularităţi ale discursului politic”;
- UNIVERSITATEA TRANSILVANIA din Braşov, 4th Conference on British and American Studies, Department of English Language, 31 martie – 1 aprilie 2006, „Jesus Brand”.
- UNIVERSITATEA VALAHIA din Târgoviște, Facultatea de Limbi Străine, „The impact of political persuation”, aprilie 2006;
- UNIVERSITATEA DIN BUCUREȘTI, Catedra de Comunicare și Relații Publice, 19-20 mai 2006, Congres internaţional, „Identitatea culturală în publicitate”.
- UNIVERSITATEA DIN BUCUREŞTI, Facultatea de Limbi Străine, 12-13 mai 2006, Conferinţă Internaţională „Concepte trans- şi interculturale”, „Aspecte legate de identitatea culturală românească în publicitatea actuală”.
- UNIVERSITATEA AL. I. CUZA din Iaşi, Conferinţă Internaţională, 21-22 septembrie 2006, „Dimensiunea lingvistică a discursului publicitar în contextul integrării europene”.
- UNIVERSITATEA AL. I. CUZA din Iaşi, Facultatea de Litere, Catedra de Limba Română şi Lingvistică Generală, 27 octombrie 2006, conferinţa „Rezultate şi perspective actuale ale lingvisticii româneşti şi străine”, comunicarea „Moralitatea în publicitatea românească actuală”.
- UNIVERSITATEA VALAHIA din Târgovişte, 3-4 noiembrie 2006, Conferinţa Internaţională „Limbi, culturi şi civilizaţii europene în contact. Perspective istorice”, comunicarea „Ipostaze ale identităţii feminine în publicitatea românească”;
- ACADEMIA DE INFORMAŢII, a XIII-a sesiune de comunicări ştiinţifice cu participare internaţională, 15-16 martie 2007, „Arhitectura discursului politic: intervenţii în Parlament ale lui N. Iorga”;
- UNIVERSITATEA TRANSILVANIA din Braşov, the 5th Conference on British and American Studies, 22-23 martie 2007, „Comparative Study on Social Campaigns in Romanian and European Advertising”;
- UNIVERSITATEA AL. I. CUZA, Facultatea de Litere, Catedra de Limba Română și Lingvistică Generală, Iași, „Rezultate și perspective actuale ale lingvisticii românești și străine, 27 octombrie, 2006;
- INSTITUTUL AL. PHILIPIDE, Iași, Conferință Internațională, „Ce este interzis în publicitatea românească”?, 27-28 noiembrie, 2006;
- UNIVERSITATEA DIN BUCUREȘTI, Facultatea de Litere, Catedra de Biblioteconomie şi Ştiinţa Informării, 10 mai 2007, „Bogdan Petriceicu Hașdeu – ipostaze inedite”;
- UMF, Iași, „Campanii publicitare sociale”, 12-13 mai, 2007;
- UNIVERSITATEA VALAHIA din Târgoviște, Conferința internațională „Limbi, culturi și civilizații europene în contact”, „Perspective istorice și contemporane, Studiu comparativ asupra publicității românești și britanice. Campanie de produs”, 2-3 noiembrie 2007;
- UNIVERSITATEA TRANSILVANIA din Brașov, Facultatea de Drept și Sociologie, Catedra de sociologie, Colocviul internațional de științe sociale ACUM, „O societate mobilă”: studiu de caz din perspectivă pragmatică asupra promovării publicitare a telefoniei mobile, 29 noiembrie-1 decembrie 2007;
- UNIVERSITATEA POLITEHNICA BUCUREȘTI, Catedra de Comunicare în Limbi Străine, A doua conferință internațională, „Brandul de țară ca formă a discursului identitar”, 23-24 mai 2008;
- UNIVERSITATEA TRANSILVANIA, Brașov, Facultatea de drept și Sociologie, Colocviul Internațional de Științe Sociale ACUM, „Genuri în publicitate”, 27-29 noiembrie 2008;
- UNIVERSITATEA DIN BUCUREȘTI, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Conferință Internațională, 19-20 februarie 2009, „Rural Advertising”;
- UNIVERSITATEA POLITEHNICĂ BUCUREȘTI, Catedra de Comunicare în Limbi Străine, Conferința Internațională, „Genders in Advertising”, 12-13 iunie 2009;
- UNIVERSITATEA VALAHIA din Târgoviște, Conferința Internațională „Limbi, culturi și civilizații europene în contact. Perspective istorice și contemporane”, „Perspective semiotice asupra publicității actuale”, 30-31 octombrie, 2009;
- UNIVERSITATEA TRANSILVANIA din Brașov, Colocviul Național de Științe Sociale ACUM, „Importanța semnului în publicitate”, 26-28 noiembrie 2009;
- UNIVERSITATEA POLITEHNICĂ BUCUREȘTI, Catedra de Comunicare în Limbi Străine, Conferința Internațională, „The Masculine Guarantee in Advertising”, 11-12 iunie, 2010;
- EUROPEAN NETWORK FOR INTERCULTURAL EDUCATION ACTIVITIES, THE FACULTY OF CULTURE AND SOCIETY, MALMO UNIVERSITY, SWEDEN, the 4th ENIEDA Conference on Linguistic and Intercultural Education „Negotiating and Constructing identities across languages and cultures”, „An Efficient Political Discourser (Rhetoric and Pragmatic Approach)”, 29 sept. – 1 oct. 2011, conferința internațională a avut loc în Vrsac, Serbia;
- UNIVERSITATEA BABEŞ BOLYAI, Facultatea de Litere, Departamentul de Limbi Străine Specializate, Cluj-Napoca, a III-a ediţie a simpozionului „Dinamica limbajelor de specialitate. Tehnici şi strategii inovatoare, „Situations of Communication in Advertising Discourse Nowadays”, 9-10 decembrie 2011;
- UNIVERSITATEA POLITEHNICĂ BUCUREȘTI, Catedra de Comunicare în Limbi Străine, a Șasea Conferinţă Internaţională „Language, Culture and Civilization. Optimizing Paths”, „O permanenţă publicitară: Coca-Cola”, 25-26 mai 2012;
- UNIVERSITATEA VALAHIA din Târgoviște, Conferinţa Internaţională „Mit şi Istorii”, „The Myth of Advertising”, 1-2 iunie 2012;
- UNIVERSITATEA POLITEHNICA BUCURESTI, Catedra de Comunicare în Limbi Străine, a Șaptea Conferință Internațională „Language, Culture and Civilization: Optimizing Paths”, „Brands in Nowadays Life”, 30-31 mai, 2013;
- UNIVERSITATEA VALAHIA din Târgoviște, Facultatea de Drept și Științe Socio-Politice, „Advertising Disharmonies”, 7-9 iunie, 2013;
- UNIVERSITATEA DIN BUCUREȘTI, Facultatea de Limbi Străine, Conferința Internațională „Mitologie și folclor”, „Major Myths in Romanian Advertising Nowadays”, 8-9 martie, 2014;
- ACADEMIA ROMÂNĂ, Institutul Național de Cercetări Economice „Costin C. Kirițescu”, seminar științific cu tema „Semnificații ale zilei de 9 mai în relație cu oportunități de dezvoltare bioeconomică”, creații publicitare iconice pentru brandul „Lapte din Carpați”, 9 mai 2014;
- ACADEMIA ROMÂNĂ, Institutul Național de Cercetări Economice „Costin C. Kirițescu”, seminar științific cu tema „Perspective ale ecoeconomiei și bioeconomiei medicale – veterinare în contextul triadei o lume – o medicină – o sănătate”, „Știința comunicării – garanția protecției consumatorilor și a respectării securității alimentare”, 15-16 mai 2014;
- ACADEMIA ROMÂNĂ, Institutul Național de Cercetări Economice „Costin C. Kirițescu”, Simpozion științific cu tema „Semnificații eco-economice ale biodiversității agrosilvice și bioeconomiei zooveterinare, în contextul schimbărilor climatice și siguranței alimentare”, studiul „Știința comunicării în relație cu știința biodiversității pentru asigurarea calității vieții”,22 mai 2014;
- UNIVERSITATEA POLITEHNICĂ BUCUREȘTI, CATEDRA DE COMUNICARE ÎN LIMBI STRĂINE, a Șaptea Conferință Internațională „Language, Culture and Civilization: Optimizing Paths”, „The Ironic Advertising Discourse in Romania Nowadays”,30-31 mai 2014.
ACTIVITATE PUBLICISTICĂ
Redactor colaborator la ziarele:
- Dimineața
- Timpul
- 22
- Analele Universității din București
- Limbă și literatură
- Revista DeCeRP (revista Catedrei de Comunicare și Relații Publice a Universității din București)
- Tribuna învățământului
- Lingua – International Journal of Linguistics, Literature and Culture.
COLABORĂRI CU INSTITUȚII DE ÎNVĂȚĂMÂNT UNIVERSITAR DE STAT ȘI PARTICULAR ŞI ALTE ORGANIZAŢII
- INSTITUTUL NAŢIONAL DE INFORMAŢII, am făcut parte din comisia de examinare a candidaţilor care susţineau examenul de admitere, pentru probele de limba română şi limba engleză (1998-2000)
- ACADEMIA DE POLIŢIE AL. I. CUZA, am făcut, de asemenea, parte dintre profesorii examinatori în cadrul examenului din concursul de admitere (1996-1997)
- UNIVERSITATEA HYPERION, profesor asociat, am ţinut curs de limba şi literatura engleză (1993-1995 și 1997-2007);
- COLEGIUL UNIVERSITAR FORTUNA (unitate de învăţământ particular), profesor asociat, unde am ţinut curs de limbaje de specialitate, stilistică funcţională şi pragmatică (1994-1996);
- COLEGIUL UNIVERSITAR DE INSTITUTORI BUZĂU (filială a Universităţii Bucureşti), unde am fost șefă de catedră Limbi Străine, şi am ținut cursurile de Morfologie engleză şi Istoria Literaturii Engleze (2000-2005);
- FACULTATEA DE JURNALISM, FACULTATEA DE FILOLOGIE, UNIVERSITATEA HYPERION, profesor asociat, curs de limba engleză, pragmatică lingvistică, comunicare socio-profesională anii I, II si III zi, curs de Lexicologie engleză, Dificultăți lingvistice în traductologie, masterat (2005- 2010);
- FACULTATEA DE ADMINISTRAȚIE PUBLICĂ, profesor asociat, curs de redactare de texte (masterat), 2006-2008;
- UNIVERSITY OF WALES-ROMANIA, FACULTATEA DE MARKETING, profesor asociat, curs de limba engleza-proficency, Tehnici de comunicare interpersonală, 2006-2009;
- ONU-ORGANIZAŢIA PENTRU FEMEILE REFUGIATE, director onorific departament Comunicare şi Relaţii Publice, din 2004 până în prezent;
- PRIMĂRIA SECTOR 2, organizare de cursuri de pregătire în domeniul comunicării (în perioada 2000-2004);
- PRIMĂRIA SECTOR 3, şef comisie de examinare pentru numirea în post a funcţionarilor publici (în perioada 2000-2002);
- ACADEMIA NAȚIONALĂ DE INFORMAȚII „MIHAI VITEAZUL”, profesor colaborator, curs și seminar de semiotică, semiotică media și pragmatică lingvistică, anii I și III, curs de zi; colaborare începută în 2009-2010;
- UNIVERSITATEA HYPERION, FACULTATEA DE PSIHOLOGIE, profesor asociat, curs practic de limba engleză (activitate în desfășurare, colaborare 2009-2010).
- UNIVERSITATEA TITU MAIORESCU, FACULTATEA DE ȘTIINȚE SOCIALE ȘI POLITICE, profesor colaborator, curs și seminar de Semiotică și Redactare de materiale în relații publice, an I și II, activitate începută în februarie 2012.